Gruppträning

CORE

Core är ett pass med styrketräning för core-muskulaturen.
Övningar är funktionella och de stärker din kropp, ger dig en bättre hållning och hjälper dig klara vardagen bättre.

Core träning är en träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

Core-träning är en typ av funktionell träning men koncentrerat på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel.

Målet med Core-träningen är att öka din kroppskännedom och därigenom skapa en bättre hållning samt stärka de muskler du behöver i vardagen. En mycket effektiv form av uthållighetsstyrketräning som passar både nybörja och vana deltagare.

PASSTid: 30 minuter

STEP


pilatespilates
pilates

PASSTid: ~ minuter

ZUMBAFITNESS 

Zumba är dansbaserad gruppträning till huvudsakligen latinamerikansk musik och världsmusik, med inslag av latinsk pop och internationella radiohitlåtar. Träningsformen som involverar dans och aerobiska övningar är populär, med cirka 14 miljoner utövare i över 150 länder.
 
ZUMBA FITNESS® är en enkel dansklass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste hitsen. Koreografin är lätt att följa och passar perfekt till just den låten som strömmar ur högtalarna just då, efter en låt är det dags att börja med en ny – med en helt annan koreografi. 
zumbazumba
zumba

PASSTID: 60 minuter

SKIVSTÅNG

Här jobbar du med skivstång och viktplattor. Du tränar upp styrka och uthållighet i hela kroppen på ett enkelt, utmanande och framförallt roligt sätt.
Med fokus på rätt position och teknik, låga viktbelastningar och höga repetitioner kommer du få styrka, kondition och snabbt producera en god muskulatur.
Det är enkelt att komma i gång, effektivt där man snabbt upplever resultat.
Du blir pushad av instruktör att göra ditt bästa efter din egen förmåga och dagsform.
shutterstock 417189208shutterstock 417189208
shutterstock 417189208

PASSTID: 45 minuter

BALANS

NIVÅ 1

För balans, stabilitet, koordination och styrka.
Ett varierat pass där vi fokuserar på att stärka balans, stabilitet, koordination och styrka. Vi börjar i passlokalen med uppmjukning och balansövningar. Därefter kör vi cirkelträning i maskiner i gymlokalen, där vi fokuserar extra på medveten andning. Vi avslutar i passlokalen med stretch.
Passtid: 60 minuter

"Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont"


NIVÅ 2

Ett roligt och varierat pass för alla åldrar där vi tillsammans fokuserar på att stärka balans, stabilitet, koordination och styrka. Passet börjar med uppmjukning och uppvärmning, och därefter kör vi en mild typ av styrketräning där vi jobbar i intervaller. Här får vi upp både puls och flås, musklerna får jobba och vi har stort fokus på teknik. Vi avslutar med stretch och en stunds avslappning.
Passtid: 45 minuter
styrkagrupp1styrkagrupp1
PERSONLIG TRÄNING
I GRUPP

PASSTID: 60 minuter

MJUKA RÖRELSER

För stabilitet, balans, styrka och flexibilitet.
Ett skönt pass för dig som vill träna och behöver komma igång med mjuka rörelser. Vi börjar med uppvärmning och därefter tränar vi mage och rygg på matta, med extra fokus på medveten andning. Sedan varierande cirkelträning i passlokalen. Avslutar med skön stretch.
Passtid: 60 minuter
"Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont"

shutterstock 5816435291shutterstock 5816435291
Styrketräning

PASSTID: 60 minuter

FEMININ VIBE - DANS

Enkel koreografi och konditionshöjande för den som gillar att svettas och ha roligt.
Du tränar koreografi, sköna rörelser där du går ner djupare och höjer snabbt din kondition.
shutterstock 397097542shutterstock 397097542
shutterstock 397097542

PASSTID: 60 minuter

GIRLPOWER / INTENSIV REDSKAPSTRÄNING

Träning för rumpa, mage och armar. En blandad mix av övningar med både kroppsvikt och redskap. Vår inspirerande instruktör Claudia peppar dig rakt igenom detta härliga och svettiga pass, som definitiv lämnar spår av lyckorus och endorfiner (och träningsvärk).

shutterstock 238161322shutterstock 238161322
shutterstock 238161322

PASSTID: 60 minuter

MORGONPULS

Morgonpigg? Detta härliga morgonpass är både roligt och effektivt, och på 30 minuter har vi hunnit med både uppvärmning, tre rundor med intervaller och stretch. Intervallerna är väldigt varierade och innehåller både kroppsviktsövningar och övningar med redskap. Vi jobbar i 40 sekunder, och vilar i 20.

Bästa starten på dagen!

shutterstock 451265809shutterstock 451265809
shutterstock 451265809

PASSTID: 30 minuter

YOGA

HATHAYOGA

Här når vi sinnet och finner balans. Mjuka fysiska rörelser i kombination med andning och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. 
Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. 
I Hathan finner du ett inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. 
Skön blandning: Enkla andningsövningar, vi stärker upp muskulaturen och gör stretchade positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

YINYOGA

Yin-yoga är en långsam, enkel, avkopplande men samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra. ​​​​​​​
I yin-yoga ligger fokus på kroppens yin-delar, såsom skelett, bindväv, ligament, inre organ och meridianerna. Yin-yogans fokus är fascia, en bindvävshinna vars främsta uppgift är att hålla muskler och muskelgrupper på plats under muskelkontraktion. Stelhet och osmidighet sitter främst i fascian och ju äldre vi blir, desto stelare och torrare blir den. Med yin-yoga blir kroppen smidigare, du får en skön stretch och en stunds avkoppling.
shutterstock 3929184131shutterstock 3929184131
Kom igång

PASSTID: 60 minuter

IW - Stärker musklerna i benen

Indoorwalking är en form av konditionsträning på crosstrainer i takt till musik, fötterna rör sig i gång- eller löptempo, händerna håller du på olika handtag. Passet varieras genom olika motstånd och tempo, varierande fattning med händerna och böjning av benen. 
Indoorwalking ska passa alla, från nybörjare till vältränade, och vara skonsamt för leder. Det är främst en konditionsträning, men det ska också stärka musklerna i benen, bålen och ryggen och balansen.
Rörelsemönstret är funktionellt och liknar jogging, löpning och skidåkning. Du tränar på en crosstrainer, en så kallad walker, där du väljer motstånd utefter förmåga och dagsform.
Ledaren tar dig genom ett varierat ”landskap” där du bestämmer nivå, känsla och tryck i stavar och fotplattor. Passet kan vara behagligt ansträngande eller riktigt tufft beroende på hur mycket du vill trycka på. Vi tränar fokuserat till drivande musik med tydlig träningskänsla för att orka hela vägen.

Att tänka på

Rekommenderad längdgräns för IW är 150 cm på grund av maskinens dimension och avstånd mellan trampor och stavar.
shutterstock 345372893shutterstock 345372893
shutterstock 345372893

PASSTID: 25-45 minuter

CIRKEL - FRIA VIKTER


PASSTID: 75 minuter

MOVEMENT

Ett härligt danspass för hela kroppen. Långa sköna rörelser blandat med korta snabba, till skön musik med rytm och känsla, som får hjärtat att slå. 
shutterstock 213951496shutterstock 213951496
shutterstock 213951496

PASSTID: 60 minuter

TABATA

Tabata är en effektiv träning som gör dig mer tränad. Extremt effektiv intervallträning. Intervallträningsformen tabata kommer ursprungligen från Japan, men egentligen är träningssättet ingen nyhet.
Dr Izumi Tabata har satt ord på vanlig intervallträning med 20 sekunder aktivitet följt av 10 sekunder vila. Han har också forskat om intervallträning och lyckats bevisa att metoden faktiskt fungerar och även kommit fram till hur många intervaller som anses vara optimalt.
 
Tabata = 20 sekunder träning + 10 sekunder vila x 8

Enligt Dr Izumi Tabata är tiden 20 sekunder fysisk hård ansträngning kombinerad med 10 sekunders vila i åtta varv per övning den optimala kombinationen för att utveckla styrka och kondition.
Träna så många repetitioner du kan utföra med god teknik under 20 sekunder. Vila 10 sekunder. Upprepa 8 varv.
​​​​​​​

Funkar för både kondition och styrketräning

Träningsformen tabata fungerar bra för både konditionsträning och styrketräning.
Du kan välja att fokusera på det ena eller andra alternativt kombinera.
gruppis1gruppis1
GRUPPTRÄNING

PASSTID: 30 minuter

JALLABINA 

Häng med på en fartfylld resa runt hela arabvärlden! På detta roliga pass får du bekanta dig med musikstilar från hela Mellan Östern med allt från Magdans till Raï och Saudiarabisk Khalegie. Ett intensivt och svettigt pass! Yallah Bina!
 
Ett svettigt fitnesspass mixat med rörelser från mellanöstern till orientalisk musik. Rolig träningsform. För dig som älskar att dansa till sköna glädjefyllda rytmer.
aerobic just dance latin 1080x675 002 aerobic just dance latin 1080x675 002
aerobic just dance latin 1080x675 002

PASSTID: 60 minuter