Gruppträning

KROPPSKONTROLL

Kroppskontroll är en harmonisk träningsform som ger dig smidighet och styrka. Under passet bygger du flexibilitet, styrka och balans. Vi arbetar med kontrollerad andning, koncentration och en strukturerad serie rörelser och poser till härlig musik. Varje pass är unikt och förhoppningsvis känner du sig centrerad och lugn efter passets slut.

Instruktör: Caroline Gyllenkraft
​​​​​​​Tid: Måndagar kl. 11.00

PASSTid: 40 minuter

DANSA!


Dansa! är ett pass för dig som vill svettas, dansa och ha kul! Med enkla, men coola danssteg är Dansa! det roliga sättet att forma kroppen och låta din inre stjärna lysa! Ett befriande, roligt och socialt sätt att träna. Varje klass är levande, unik och rolig!

Instruktör: Caroline Gyllenkraft
Tid: Måndagar kl. 12.10

PASSTid: 40 minuter

ZUMBAFITNESS 

Zumba är dansbaserad gruppträning till huvudsakligen latinamerikansk musik och världsmusik, med inslag av latinsk pop och internationella radiohitlåtar. Träningsformen som involverar dans och aerobiska övningar är populär, med cirka 14 miljoner utövare i över 150 länder.
 
ZUMBA FITNESS® är en enkel dansklass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste hitsen. Koreografin är lätt att följa och passar perfekt till just den låten som strömmar ur högtalarna just då, efter en låt är det dags att börja med en ny – med en helt annan koreografi. 

Instruktör: Sarah Grundel
Tid: ​​​​​​​Torsdagar kl. 17.00
zumbazumba
zumba

PASSTID: 60 minuter

MINDFULNESS

Mindfulness, medveten närvaro, praktiseras genom uppmärksamhet från ögonblick till ögonblick. Så enkelt. Och ändå kan det vara så svårt att vara här och nu med det vi upplever just i detta ögonblick. Arbetet. Disken. Lunchen. Barnen. Oftast är vi mentalt någon annanstans: i framtiden eller i det förflutna. Då kan vi lätt missa det som pågår här. Livet som vi kan uppleva det genom sinnena och kroppen. Mötet med oss själva och med världen. Vårt sinne har en inneboende kapacitet till uthållig närvaro och fokus. Men precis som musklerna i kroppen kan det behövas träning för att stärka den förmågan.

Forskningsresultat visar att om du gör mindfulness regelbundet så får du verktyg till att minska din stress, mindre oro, bättre sömn, snabbare läkning och jämnare humör. Du kan minska din känslighet för smärta, du lär dig att bli mer fokuserad, din empatiska förmåga ökar, impulskontrollen blir bättre. Genom hjärnforskning vet vi nu att hjärnan och därmed intelligensen går att utveckla, vi kan bli smartare!

Mindfulness syftar till att lära känna dig själv bättre.
Att:
• Acceptera och förstå dina tankar, dina känslor och din kropp.
• Se dina mönster och att öppna upp för något nytt.
• Sluta älta tankar och känslor från din historia och framtiden.

Hur gör vi?
• Uppmärksamhetsövningar i ditt inre.
• Meditationer, kroppsskanning och lätt yoga.
• Mycket fokusering på andning och avslappning.

Vad kan mindfulness ge dig?
• Avslappning och mindre stress
• Självinsikt och bättre självförtroende
• Större förståelse för dig själv och andra
• Mer energi och kreativitet

Instruktör: Jonna Jenssen
​​​​​​​Tid: Onsdagar kl. 12.10

PASSTID: 45 minuter

BALANS- OCH CIRKELTRÄNING

För balans, stabilitet, koordination och styrka.

Ett varierat pass där vi fokuserar på att stärka balans, stabilitet, koordination och styrka. Vi börjar i passlokalen med uppmjukning och balansövningar. Därefter kör vi cirkelträning i maskiner i gymlokalen, där vi fokuserar extra på medveten andning. Vi avslutar i passlokalen med stretch.

Instruktör: Eveline Santner
Tid: Fredagar kl. 11.00-12.00

"Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont"



styrkagrupp1styrkagrupp1
PERSONLIG TRÄNING
I GRUPP

PASSTID: 60 minuter

MJUKA RÖRELSER

För stabilitet, balans, styrka och flexibilitet.
Ett skönt pass för dig som vill träna och behöver komma igång med mjuka rörelser. Vi börjar med uppvärmning och därefter tränar vi mage och rygg på matta, med extra fokus på medveten andning. Sedan varierande cirkelträning i passlokalen. Avslutar med skön stretch.
Passtid: 60 minuter
"Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont"

Instruktör: Eveline Santner
​​​​​​​Tid: Onsdagar kl. 11.00 

PASSTID: 60 minuter

WOMAN UP!

Välkommen till ett intensivt pass där huvudfokus ligger på styrka och kondition. Vi tränar pulshöjande intervaller med både stora och små muskelgrupper. Med hjälp av hantlar, skivstänger och vår egna motivation är detta ett pass som värker i hela kroppen dagen efter! Du som medlem bör ha en viss erfarenhet av att träna med skivstång tidigare, detta för din egna säkerhet. Det är däremot inte nödvändigt att du måste ha tränat mycket tidigare, då detta pass är även en svettig kickstart där individen sätter ribban. Om du är osäker på att du har en säkert teknik vid användning av styrkeredskap, kontakta receptionen eller meddela instruktören innan passet börjar. Vi hjälper dig!
​​​​​​​
Instruktör: Claudia Frändén
Tid: 
shutterstock 238161322shutterstock 238161322
shutterstock 238161322

PASSTID: 60 minuter

MORGONPULS

Morgonpigg? Detta härliga morgonpass är både roligt och effektivt, och på 30 minuter har vi hunnit med både uppvärmning, tre rundor med intervaller och stretch. Intervallerna är väldigt varierade och innehåller både kroppsviktsövningar och övningar med redskap. Vi jobbar i 40 sekunder, och vilar i 20.

Bästa starten på dagen!


Instruktör: Hannah Berglund
Tid: Onsdagar kl. 06.30-07.00
shutterstock 451265809shutterstock 451265809
shutterstock 451265809

PASSTID: 30 minuter

YOGA

HATHAYOGA

Här når vi sinnet och finner balans. Mjuka fysiska rörelser i kombination med andning och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. 
Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. 
I Hathan finner du ett inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. 
Skön blandning: Enkla andningsövningar, vi stärker upp muskulaturen och gör stretchade positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.
​​​​​​​
Instruktör: Evelyn Karina Cordoba
Tider: 
Morning Hatha Yoga: Tisdagar kl. 06.45-07.30
Slow Yoga Flow: Fredagar kl. 12.15-13.10

YINYOGA

Yinyoga är en långsam, enkel, avkopplande men samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra. ​​​​​​​
I yinyoga ligger fokus på kroppens yin-delar, såsom skelett, bindväv, ligament, inre organ och meridianerna. Yinyogans fokus är fascia, en bindvävshinna vars främsta uppgift är att hålla muskler och muskelgrupper på plats under muskelkontraktion. Stelhet och osmidighet sitter främst i fascian och ju äldre vi blir, desto stelare och torrare blir den. Med yin-yoga blir kroppen smidigare, du får en skön stretch och en stunds avkoppling.
​​​​​​​
Instruktör: Danielle 
Tid: Onsdagar kl. 18.30


vinyasa flow

Hi, my names Lucy Marshall and I’m a yoga instructor from England and have recently moved over here from Sundsvall. 

My classes are usually Vinyasa Flow which mixes strength with flexibility, so the body has moved and warmed up to get the best results for the stretching. I also offer breathing and mindfulness/meditation at the beginning and end of every class. This is important so that both your body and mind feel good after class. I use music and like to help correct your postures too. It was very popular in England so I hope it is something you will all enjoy or at least want to try!’ 

Instruktör: Lucy Marshall
Tid: Måndagar 18.10 och tisdagar 19.10.
shutterstock 3929184131shutterstock 3929184131
Kom igång

PASSTID: 60 minuter











​​​​​​​

IW - Stärker musklerna i benen

Indoorwalking är en form av konditionsträning på crosstrainer i takt till musik, fötterna rör sig i gång- eller löptempo, händerna håller du på olika handtag. Passet varieras genom olika motstånd och tempo, varierande fattning med händerna och böjning av benen. 
Indoorwalking ska passa alla, från nybörjare till vältränade, och vara skonsamt för leder. Det är främst en konditionsträning, men det ska också stärka musklerna i benen, bålen och ryggen och balansen.
Rörelsemönstret är funktionellt och liknar jogging, löpning och skidåkning. Du tränar på en crosstrainer, en så kallad walker, där du väljer motstånd utefter förmåga och dagsform.
Ledaren tar dig genom ett varierat ”landskap” där du bestämmer nivå, känsla och tryck i stavar och fotplattor. Passet kan vara behagligt ansträngande eller riktigt tufft beroende på hur mycket du vill trycka på. Vi tränar fokuserat till drivande musik med tydlig träningskänsla för att orka hela vägen.

Att tänka på

Rekommenderad längdgräns för IW är 150 cm på grund av maskinens dimension och avstånd mellan trampor och stavar.

Instruktör: 
Tid: Kommer efter årsskiftet!
shutterstock 345372893shutterstock 345372893
shutterstock 345372893

PASSTID: 25-45 minuter

DanZy!

Dont get Fancy Just Get DanZy™! 

Känn leendet sprida sig i kroppen och låt dig svepas in i dansens fantastiska värld. Träningsformen som är så rolig att du inte ens hinner reflektera över att du tränar. DanZy™ är en motiverande och pulshöjande gruppträningsklass uppbyggd av 16-20 olika tracks innehållande de roligaste dansstilarna till de bästa hitsen genom tiderna. Koreografierna är okomplicerade och logiska samt presenteras pedagogiskt och motiverande.

Instruktör: Erika Grönqvist
​​​​​​​Tid: Torsdagar kl. 18.10
gruppis1gruppis1
GRUPPTRÄNING

PASSTID: 60 minuter

JALLABINA 

Häng med på en fartfylld resa runt hela arabvärlden! På detta roliga pass får du bekanta dig med musikstilar från hela Mellan Östern med allt från Magdans till Raï och Saudiarabisk Khalegie. Ett intensivt och svettigt pass! Yallah Bina!
 
Ett svettigt fitnesspass mixat med rörelser från mellanöstern till orientalisk musik. Rolig träningsform. För dig som älskar att dansa till sköna glädjefyllda rytmer.

Instruktör: Sarah Grundel
​​​​​​​Tid: Måndagar kl. 17.00
aerobic just dance latin 1080x675 002 aerobic just dance latin 1080x675 002
aerobic just dance latin 1080x675 002

PASSTID: 60 minuter