Gruppträning

CORE

Core är ett pass med styrketräning för core-muskulaturen.
Övningar är funktionella och de stärker din kropp, ger dig en bättre hållning och hjälper dig klara vardagen bättre.

Core träning är en träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

Core-träning är en typ av funktionell träning men koncentrerat på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel.

Målet med Core-träningen är att öka din kroppskännedom och därigenom skapa en bättre hållning samt stärka de muskler du behöver i vardagen. En mycket effektiv form av uthållighetsstyrketräning som passar både nybörja och vana deltagare.
core 2core 2
core 2

PASSTid: 30 minuter

PILATES

Är en intelligent träningsform, och ett system med övningar gjorda för att få en stark, smidig och balanserad kropp. I pilates ser man varje människa utifrån ett helhetsperspektiv. Korrekt utförd pilatesträning leder till ökad kroppsmedvetenhet, kontroll och balans. Vi strävar efter jämvikt i muskulaturen med fokus på de djupa stabiliserande musklerna som håller kroppen upprätt. Resultatet blir att hela du mår bättre och du blir stärkt som människa.
 
Pilates är styrketräning, stabiliseringsträning och smidighetsträning. Alla övningar är utformade för att stärka hela kroppen, och inte enbart stärka en muskel grupp och syftar till att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp.
Man arbetar väldigt noggrant och det viktigaste är hur man håller kroppen och att man andas på rätt sätt, inte hur långt man kommer i rörelse, hur mycket vikt man lägger på eller hur många repetitioner man gör.
​​​​​​​
Pilates snarare en teknik än en träningsform och den kräver ett starkt fokus från sin utövare.  Vi lägger vikten på kontroll, precision, koncentration och andning. I pilatesträningen letar vi upp svagheterna och obalanserna och bygger upp kroppen igen. Man brukar ju säga att man inte är starkare än den svagaste länken, och vi letar upp den och vill att den ska bli så stark som möjligt.

I pilates tränar man efter fem grundprinciper:

  1. Andning
  2. Bäckenets placering
  3. Bröstkorgens placering
  4. Skuldrans stabilisering och rörelse
  5. Huvudets och nackens placering
pilatespilates
pilates

PASSTid: ~ minuter

ZUMBAFITNESS 

Zumba är dansbaserad gruppträning till huvudsakligen latinamerikansk musik och världsmusik, med inslag av latinsk pop och internationella radiohitlåtar. Träningsformen som involverar dans och aerobiska övningar är populär, med cirka 14 miljoner utövare i över 150 länder.
 
ZUMBA FITNESS® är en enkel dansklass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste hitsen. Koreografin är lätt att följa och passar perfekt till just den låten som strömmar ur högtalarna just då, efter en låt är det dags att börja med en ny – med en helt annan koreografi. 
zumbazumba
zumba

PASSTID: 60 minuter

SKIVSTÅNG

Här jobbar du med skivstång och viktplattor. Du tränar upp styrka och uthållighet i hela kroppen på ett enkelt, utmanande och framförallt roligt sätt.
Med fokus på rätt position och teknik, låga viktbelastningar och höga repetitioner kommer du få styrka, kondition och snabbt producera en god muskulatur.
Det är enkelt att komma i gång, effektivt där man snabbt upplever resultat.
Du blir pushad av instruktör att göra ditt bästa efter din egen förmåga och dagsform.
shutterstock 417189208shutterstock 417189208
shutterstock 417189208

PASSTID: 45 minuter