Gruppträning

CORE

Core är ett pass med styrketräning för core-muskulaturen.
Övningar är funktionella och de stärker din kropp, ger dig en bättre hållning och hjälper dig klara vardagen bättre.

Core träning är en träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

Core-träning är en typ av funktionell träning men koncentrerat på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel.

Målet med Core-träningen är att öka din kroppskännedom och därigenom skapa en bättre hållning samt stärka de muskler du behöver i vardagen. En mycket effektiv form av uthållighetsstyrketräning som passar både nybörja och vana deltagare.
core 2core 2
core 2

PASSTid: 30 minuter

PILATES

Är en intelligent träningsform, och ett system med övningar gjorda för att få en stark, smidig och balanserad kropp. I pilates ser man varje människa utifrån ett helhetsperspektiv. Korrekt utförd pilatesträning leder till ökad kroppsmedvetenhet, kontroll och balans. Vi strävar efter jämvikt i muskulaturen med fokus på de djupa stabiliserande musklerna som håller kroppen upprätt. Resultatet blir att hela du mår bättre och du blir stärkt som människa.
 
Pilates är styrketräning, stabiliseringsträning och smidighetsträning. Alla övningar är utformade för att stärka hela kroppen, och inte enbart stärka en muskel grupp och syftar till att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp.
Man arbetar väldigt noggrant och det viktigaste är hur man håller kroppen och att man andas på rätt sätt, inte hur långt man kommer i rörelse, hur mycket vikt man lägger på eller hur många repetitioner man gör.
​​​​​​​
Pilates snarare en teknik än en träningsform och den kräver ett starkt fokus från sin utövare.  Vi lägger vikten på kontroll, precision, koncentration och andning. I pilatesträningen letar vi upp svagheterna och obalanserna och bygger upp kroppen igen. Man brukar ju säga att man inte är starkare än den svagaste länken, och vi letar upp den och vill att den ska bli så stark som möjligt.

I pilates tränar man efter fem grundprinciper:

  1. Andning
  2. Bäckenets placering
  3. Bröstkorgens placering
  4. Skuldrans stabilisering och rörelse
  5. Huvudets och nackens placering
pilatespilates
pilates

PASSTid: ~ minuter

ZUMBAFITNESS 

Zumba är dansbaserad gruppträning till huvudsakligen latinamerikansk musik och världsmusik, med inslag av latinsk pop och internationella radiohitlåtar. Träningsformen som involverar dans och aerobiska övningar är populär, med cirka 14 miljoner utövare i över 150 länder.
 
ZUMBA FITNESS® är en enkel dansklass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste hitsen. Koreografin är lätt att följa och passar perfekt till just den låten som strömmar ur högtalarna just då, efter en låt är det dags att börja med en ny – med en helt annan koreografi. 
zumbazumba
zumba

PASSTID: 60 minuter

SKIVSTÅNG

Här jobbar du med skivstång och viktplattor. Du tränar upp styrka och uthållighet i hela kroppen på ett enkelt, utmanande och framförallt roligt sätt.
Med fokus på rätt position och teknik, låga viktbelastningar och höga repetitioner kommer du få styrka, kondition och snabbt producera en god muskulatur.
Det är enkelt att komma i gång, effektivt där man snabbt upplever resultat.
Du blir pushad av instruktör att göra ditt bästa efter din egen förmåga och dagsform.
shutterstock 417189208shutterstock 417189208
shutterstock 417189208

PASSTID: 45 minuter

BALANS

NIVÅ 1

Ett roligt och varierat pass för alla åldrar där vi tillsammans fokuserar på att stärka balans, stabilitet, koordination och styrka. Passet börjar med uppmjukning, cirkelträning i maskiner och avslutar med stretch.
Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont.

NIVÅ 2

Ett roligt och varierat pass för alla åldrar där vi tillsammans fokuserar på att stärka balans, stabilitet, koordination och styrka. Passet börjar med uppmjukning, cirkelträning i maskiner och avslutar med stretch. Högre tempo.
styrkagrupp1styrkagrupp1
PERSONLIG TRÄNING
I GRUPP

PASSTID: 60 minuter

FUNKTIONELLA

Detta träningspass syftar till att träna din funktionella styrka och kondition. Funktionell styrka är ett mått på vilken funktion din kropp har - antingen i vardagen eller inom en idrott. I det Funktionella styrkepasset tränar du med rörelser som aktiverar många muskelgrupper samtidigt och som utvecklar din balans, rörlighet, kroppskontroll och styrka. Detta för att t.ex. kunna prestera bättre i din idrott, göra din vardag lättare eller som rehabträning.
”Begreppet funktionell träning kommer från rehabiliteringen där man började simulera vardagssituationer för personer som råkat ut för en skada eller precis opererats. Målet var att träningen så mycket som möjligt skulle efterlikna den verkliga situationen som personen senare skulle utsättas för. För en gammal dam kunde det innebära att resa sig upp från en stol, medan det för en idrottare med skadat knä kan innebär sidledsförflyttningar med fullständig koll på var knäet är. Detta är en väldigt god tanke och mycket bra har kommit från detta.”
shutterstock 5816435291shutterstock 5816435291
Styrketräning

PASSTID: 45-60 minuter

FEMININ VIBE - DANS

Enkel koreografi och konditionshöjande för den som gillar att svettas och ha roligt.
Du tränar koreografi, sköna rörelser där du går ner djupare och höjer snabbt din kondition.
shutterstock 397097542shutterstock 397097542
shutterstock 397097542

PASSTID: 60 minuter

GIRLPOWER

Träning med rumpa, mage och armar. En blandning mix av olika övningar med varierande vikter. Mestadels kroppsvikt som motstånd men också viktredskap.

​​​​​​​En trevlig kombination av både, glädje, svett och träningsverk. Intensivt.
shutterstock 238161322shutterstock 238161322
shutterstock 238161322

PASSTID: 60 minuter

FATBURNER

Passet innehåller varierade övningar och kroppen används mest som främsta redskap men även viss hjälpredskap kommer att användas. Det blir styrka kombinerat med kondition.


Lite vila, högt tempo och mycket svett.

shutterstock 451265809shutterstock 451265809
shutterstock 451265809

PASSTID: 45 minuter

HATHAYOGA

HATHAYOGA

Här når vi sinnet och finner balans. Mjuka fysiska rörelser i kombination med andning och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. 
Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. 
I Hathan finner du ett inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. 
Skön blandning: Enkla andningsövningar, vi stärker upp muskulaturen och gör stretchade positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

YINYOGA

Yin-yoga är en långsam, enkel, avkopplande men samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet kan utföra. ​​​​​​​
I yin-yoga ligger fokus på kroppens yin-delar, såsom skelett, bindväv, ligament, inre organ och meridianerna. Yin-yogans fokus är fascia, en bindvävshinna vars främsta uppgift är att hålla muskler och muskelgrupper på plats under muskelkontraktion. Stelhet och osmidighet sitter främst i fascian och ju äldre vi blir, desto stelare och torrare blir den. Med yin-yoga blir kroppen smidigare, du får en skön stretch och en stunds avkoppling.
shutterstock 3929184131shutterstock 3929184131
Kom igång

PASSTID: 60 minuter

IW - Stärker musklerna i benen

Indoorwalking är en form av konditionsträning på crosstrainer i takt till musik, fötterna rör sig i gång- eller löptempo, händerna håller du på olika handtag. Passet varieras genom olika motstånd och tempo, varierande fattning med händerna och böjning av benen. 
Indoorwalking ska passa alla, från nybörjare till vältränade, och vara skonsamt för leder. Det är främst en konditionsträning, men det ska också stärka musklerna i benen, bålen och ryggen och balansen.
Rörelsemönstret är funktionellt och liknar jogging, löpning och skidåkning. Du tränar på en crosstrainer, en så kallad walker, där du väljer motstånd utefter förmåga och dagsform.
Ledaren tar dig genom ett varierat ”landskap” där du bestämmer nivå, känsla och tryck i stavar och fotplattor. Passet kan vara behagligt ansträngande eller riktigt tufft beroende på hur mycket du vill trycka på. Vi tränar fokuserat till drivande musik med tydlig träningskänsla för att orka hela vägen.

Att tänka på

Rekommenderad längdgräns för IW är 150 cm på grund av maskinens dimension och avstånd mellan trampor och stavar.
shutterstock 345372893shutterstock 345372893
shutterstock 345372893

PASSTID: 25-45 minuter

JUST DANCE 

Passet är vad det heter - bara dansa. Vi lär oss successivt stegkombinationer som vi bygger ihop och vips har vi en danskoreografi som är anpassningsbar utifrån dina förutsättningar. Det förekommer lite klur och utmaningar men allt går att anpassa till just dig. Det viktiga är inte hur det ser ut utan att vi har kul och rör på oss till härlig musik. Plötsligt har en timme gått och du har tränat kondition, koordination och rörlighet. 
shutterstock 397097548shutterstock 397097548
shutterstock 397097548

PASSTID: 60 minuter

MJUKA RÖRELSER

Ett pass för dig som vill träna och behöver komma igång med mjuka rörelser stående, sittande alt liggande. Maskinträning tar vi med allt eftersom det känns bra. Det ska vara roligt att träna, kännas men inte göra ont.
​​​​​​​

Mjuka rörelser för Stabilitet - Balans - Styrka

shutterstock 571816138shutterstock 571816138
shutterstock 571816138

PASSTID: 60 minuter

MOVEMENT

Ett härligt danspass för hela kroppen. Långa sköna rörelser blandat med korta snabba, till skön musik med rytm och känsla, som får hjärtat att slå. 
shutterstock 213951496shutterstock 213951496
shutterstock 213951496

PASSTID: 60 minuter

TABATA

Tabata är en effektiv träning som gör dig mer tränad. Extremt effektiv intervallträning. Intervallträningsformen tabata kommer ursprungligen från Japan, men egentligen är träningssättet ingen nyhet.
Dr Izumi Tabata har satt ord på vanlig intervallträning med 20 sekunder aktivitet följt av 10 sekunder vila. Han har också forskat om intervallträning och lyckats bevisa att metoden faktiskt fungerar och även kommit fram till hur många intervaller som anses vara optimalt.
 
Tabata = 20 sekunder träning + 10 sekunder vila x 8

Enligt Dr Izumi Tabata är tiden 20 sekunder fysisk hård ansträngning kombinerad med 10 sekunders vila i åtta varv per övning den optimala kombinationen för att utveckla styrka och kondition.
Träna så många repetitioner du kan utföra med god teknik under 20 sekunder. Vila 10 sekunder. Upprepa 8 varv.
​​​​​​​

Funkar för både kondition och styrketräning

Träningsformen tabata fungerar bra för både konditionsträning och styrketräning.
Du kan välja att fokusera på det ena eller andra alternativt kombinera.
gruppis1gruppis1
GRUPPTRÄNING

PASSTID: 30 minuter

WAKE UP FLOW YOGA

Vi jobbar med ett mjukt flöde för att väcka upp kroppen och förbereda den för dagen. Fokus ligger på att mjuka upp och sträcka ut.

Vi jobbar också lite med core för att väcka de viktiga musklerna för kroppens hållning.
Ett skönt flow med energipåfyllning inför en ny vacker dag och spännande vecka.
laughing woman yoga meditation 750laughing woman yoga meditation 750
laughing woman yoga meditation 750

PASSTID: 45 minuter

AFRODANS

Afrodans ska vara ett glädjefyllt och jobbigt pass. Man dansar barfota. Strunta hur du ser ut och om du gör rätt eller fel. Ingen prestationsångest eller trixiga steg. Skaka loss, lev och känn. Efter passet känner du dig garanterat glad och energisk. I enkla rörelser till afrikanska rytmer tränas kondition, styrka och koordination. De stora enkla rörelserna med många repetitioner gör att dansen blir enkel och att man får en känsla av flow. Dansen passar alla åldrar och alla idrottsnivåer för du dansar efter din egen förmåga och på ditt eget sätt.
 
Ta gärna på dig rymliga plagg där olika färger får mötas, det blir ett färgsparkande energifyllt pass.
a17d435f0a2cbd3356ab1750cbb04194a17d435f0a2cbd3356ab1750cbb04194
a17d435f0a2cbd3356ab1750cbb04194

PASSTID: 60 minuter

JALLABINA 

Häng med på en fartfylld resa runt hela arabvärlden! På detta roliga pass får du bekanta dig med musikstilar från hela Mellan Östern med allt från Magdans till Raï och Saudiarabisk Khalegie. Ett intensivt och svettigt pass! Yallah Bina!
 
Ett svettigt fitnesspass mixat med rörelser från mellanöstern till orientalisk musik. Rolig träningsform. För dig som älskar att dansa till sköna glädjefyllda rytmer.
aerobic just dance latin 1080x675 002 aerobic just dance latin 1080x675 002
aerobic just dance latin 1080x675 002

PASSTID: 60 minuter

MORGONPULS

Träna på morgonen

EN SKÖN KÄNSLA INFINNER SIG, EFTER ETT UPPIGGANDE MORGONPASS. EFFEKTEN ÄR UNIK OCH HÅLLER I SIG HELA DAGEN. DET ÄR ETT FANTASTISKT SÄTT ATT STARTA DAGEN MED. GÖR DET TILL DIN EGEN MORGONRITUAL. 
​​​​​​​
Många väljer att träna på morgonen, när tröttheten är som minst och känslan av ”just do it” kanske är som störst. 

KORT INTENSIVT ENERGIFYLLT PASS  Vi tränar olika övningar högintensivt. BÅDE Styrka, plyometrisk eller kardiovaskulär träning. Detta maximerar kroppens glädjehormoner (dopamin) och du får en riktig rivstart denna morgon.

Det ger ett gott träningsresultat och du har din träningsdos för dagen. 
ThinkstockPhotos 477873032 002 1ThinkstockPhotos 477873032 002 1
ThinkstockPhotos 477873032 002

PASSTID: 25 minuter